måndag, juli 25, 2005

Cykelturer

Cykel
Cykelturer kan man göra antingen hemifrån eller cykel på bilen eller cykel på tåg/buss. Cykelhållare på bilen antingen på biltaket eller baktill.
5-eller 7-växlad cykel rekommenderas liksom reparationssats för punktering, extra slang, cykelpump, ev extra eker (hjulet kan slå förfärligt om 2 ekror smäller av). Gel-sits att komplettera sadeln med är bra. S k bars för styret kan rekommenderas för att kunna variera ställningen för armar och händer.

Det är inte bara jag som tycker att Skåne är fantastiskt att cykla i. Här är t ex en länk (Sammanfattning: Efter att nu semestercyklat många gånger utomlands och några gånger i Sverige är vi säkra på att Sverige är fantastiskt och dessutom ett väldigt fint land att cykla i. Det är ju så otroligt omväxlande. Efter vad vi hittills har upplevt tror vi att Hallands, Skånes Blekinges kuster är bland de bästa områden som finns i Sverige för cykling) : http://www.bahnhofbredband.se/~wb093790/sverige_linkoeping_malmoe_2000.htm,

Öresundsvattensamarbetet, fina förslag till vandringar och cykelturer längs Öresundskusten både på svenska och danska sidan.

Lundabygdens naturskyddsförening, Cykelturer runt Lund och från Lund

Sydvästra delen
1. Malmö-Skanör längs kusten och åter: Ribersborg, Klagshamn, Gessie villastad, Janstorp, Vellinge Väster, ut på cykelvägen till Höllviken, Kungstorp, Höllviken, 7. Ljunghusen, cykelväg på fd järnvägsbanken till Skanör. Cirka 60 km.

2. Malmö-Landskrona längs kusten och åter: Lomma, Bjärred, Löddeköpinge, Sandskogen, Barsebäck, Häljarp, Landskrona. Cirka 70 km.

3. Sydvästskånska backlandskapet: Börringe-Grönby-Skurup-Svaneholm-Börringe. Cirka 50 km.

4. Lund-Törringe: Uppåkra, Djurröd, Mölleberga, Skabersjö, Törringelund, S Sallerup, Tottarp, Nordanå, Uppåkra.

5. Kävlinge, Dagstorp, Dösjöbro, V Karaby, Hög, Furulund- Lund. Fina vyer från Dagstorp kyrka och V Karaby backar.

6. Turer från Lund till Lomma, Hjärup, Bjärred. Trevliga mål är Jakriborg i Hjärup, Alnarpsparken, badstranden i Lomma. Lomma och sandstrand med bad är vi flitiga med. Alnarp passeras ofta.

7. Turer från Lund till Falsterbonäset, bl a till Ljunghusen med underbar strand och strandvegetation. Vi har ofta blivit hämtade med bil men då har det blivit 5-6 mil med cykel först. En gång fick jag dock cykla hem också och det var från Skanör. Det gick förvånansvärt bra om man disponerar krafterna och har en bra sadel. Vi har varierat turerna så här till Malmö:
- Över Lomma (antingen ner till Strandvägen eller genom villaområdena närmast motorvägen eller via Alnarp). Västkustvägen och sen antingen närmaste väg till V Hamnen eller via Värnhemstorget och Kungsgatan till V Hamnen. Bad i djuphavsbadet. Nytt för i år. Trevligt att passera genom Malmö.
- Över Uppåkra, Tottarp, Nordanå m fl orter. Trevliga små orter och fint slättlandskap.
- Över Staffanstorp, Skabersjö. Som ovan. ?Mer landsbygd.?
- Cykelvägen över Åkarp och Arlöv. Längs Lundavägen inkl bilar!
Vidare från Malmö har vi varierat så här:
- Kustnära: Limhamn, Sibbarp, Bunkeflo, Gässie, Eskilstorps ängar, Vellinge Väster, cykelväg till Höllviken. (från Gässie kan man också vika av till Hököpinge och enbart asfaltvägar). Härlig tur med bl a strandängarna vid Bunkeflostrand, Klagshamn och Gässie som synfält och fin tur under Öresundsbron.
- Över slätten: från Skabersjö vidare till Törringe, Bröddarp, S Åkarp, Vellinge. Landsbygd och fina Söderslätt.
- Malmös östra delar: från Nordanå kommer man via Sallerupsvägen in i Malmö och ansluter till cykelvägen till Tygelsjö, som sen leder via Hököpinge och Vellinge till Höllviken. Kul att passera Malmö här.
Bil till Höllviken och sen cykel till Skanör-Falsterbo.

8. Lund till Landskrona över Kävlinge, Dösjöbro, Häljarp dit och över Barsebäck hem.
Bl a över nedlagda järnvägar, fint längs kusten innan Barsebäck.

9. Lund till Dalby stenbrott med bad i stenbrottet, ditvägen via Dalby hage och hemvägen via Hardeberga.

Korta turer från Lund:
Lunds kommun har gett ut en broschyr med turförslag kring Lund. Baksidan av deras cykelkarta ger också förslag till turer.
Malmö har cykelkarta över Malmö, Konstrunda på cykel mm.
Hallandsturist har gett ut Cykelleder i Halland med bl a Ginstleden.
Danmark har Cykel 200X med turförslag samt Köpenhamns förträffliga cykelkarta På cykel i Köpenhamn som även har alla cykelrouterna i Öresundsregionen.
Linderödsåsens Turism har gett ut Cykla på åsen med turförslag från Hörby till Österlen.

Några förslag:
1. Lund, Värpinge, Önneslöv, Habo ljung, Lomma, Lund. Cirka 25 km.

2. Hardebergaspåret, Kungsmarken, Hardeberga, Arendala, Linero. Cirka 20 km.

Furulund, Kävlinge, cykelväg längs Kävlingeån halvvägs mot Lilla Harrie, Stångby kyrkby, Vallkärra, Lund. Cirka 25 km.

3. Lund, Staffanstorp, Uppåkra, Hjärup, cykelväg längs väg 108, Lund. Cirka 30 km.

4. Lund, St Lars parken, Uppåkra, L Uppåkra, Tottarp, Görslöv, Nordanå, västerut i korsningen efter Nordanå, Bernstorp, vänster vid Hornbach, Flansbjer koloniområde, genom Bulltofta motionsområde, ut vid IKEA, över Sallerupsvägen, cykelväg över Ringvägen till Ö Kyrkogården, cykelväg längs Sallerupsvägen in mot stan. Alternativt halvvägs genom Bulltoftaparken cykelbro över Österlenvägen genom industriområde (bl a Nordisk Novo, Lernia, ), in och längs med Johanneslustvägen ca 1 km, höger in på Singelgatan.

5. Lund, St Lars parken, Uppåkra, L Uppåkra, Tottarp, Görslöv, Nordanå, Sunnanå, Valdemarsro, Sege trafikplats, Lomma, Lund.

6. Lund, St Lars parken, Uppåkra, L Uppåkra, Tottarp, Görslöv, Nordanå, Tullstorp, Klågerupsvägen, Husie, Ö Kyrkogården.

Nordvästra delen

1. Landskrona-Råå och åter (mycket fin tur): Borstahusen, Hildesborg, Hilleshög dalgång, Rustningshamn, bred stig delvis ganska kuperad till Sundvik, Ålabodarna (fiskbutik finns), vid parkeringen norr om Ålabodarna letar man sig fram bakom huset vid ?ravinen? och kommer ut på smal stig längs branten (nakenbad) och når Fortuna, Rydebäck, Råå (där det finns en butik att köpa rökt fisk mm samt ett glas vin eller annat). Cirka 35 km.

2. Helsingborg-Mölle och åter: Pålsjöbadet, Laröd (in om Hittarp, Domsten (fiskbutik finns), Grå läge, Viken, Lerberget, Höganäs längs kusten, Nyhamnsläge, cykelväg på fd järnvägsbank till Mölle. Cirka 60 km. Butiken för att köpa rökt fisk finns längs vägen, t ex i Grå läge.
  3. Ängelholm-Arild och åter: idrottsplatsen, södra Utmarken, Utvälinge, Farhult, Jonstorp, Svanshall, Skäret (fiskbutik finns), Arild längs kusten på stig. Cirka 45 km.
  4. Ängelholm-Torekov och åter: Idrottsplatsen, Lergökarundan genom Kronoskogen, Skälderviken, Skepparkroken med finns små gamla gårdar och hus, Björkhagen med mindre båthamn, Magnarp med vandrarhem, Vejbystrand och ta av mot havet strax i början ner till Sommarsol, Lervik (där fiskbutik finns), upp en bit och sen vänster på små fina asfalterade vägar, Ängelbäck, Grevie åsar, Glimminge plantering längs havet en bit, Ramsjöstrand, Dagshög delvis på Skåneleden, Torekov. Tillbakavägen över Slättaröd. Cirka 75 km.
  5. Skummeslöv/Båstad-Torekov och åter: på stranden till Stensån, skogsstig till Båstad, längs kusten på Skåneleden, Kattvik (liten trevlig hamn) och sen kraftig uppförsbacke, förbi Knösen (med fin utsikt) och sen ner mot havet och liten hamn (rökt fisk kan köpas på bondgård vid vägen mot Hovs hallar), privat stenig väg till golfbanan i Torekov. Återfärden på landsvägen till Båstad med uppförsbacke och brant nerför på Italienska vägen. Cirka 70 km.
  6. Båstad/Skummeslöv norrut t ex till Laxvik och åter: först villavägar till Mellbystrand så nära havet det går, innan Hökafältet finns en camping nära havet, vid Snapparp ner mot havetoch sen stig till Gullbranna, tunnel under motorvägen, Ginstleden till Påarp och Eldsberga, smal asfaltväg till Laxvik som är ett trevligt ställe.
  7. Halmstad längs prins Bertils stig till Haverdal och åter (mycket fin tur): parkering vid renhållningsverket, Slottsjorden, slingrande grusstig, Grötvik, fint bad vid Svärjarehålan, sen mer kuperat och mycket vackert, Tylösand, över Nybäcksån, Frösakull, Ginstleden förbi Villshärad, asfaltväg fram till Haverdal naturreservat med fantastik strand. Tillbaka över Gullbrandstorp, sen spikrad cykelled på fd banvall till Halmstad.

Sydöstra delen
1. Ystad-Mälarhusen och tillbaka: Sverigeleden delvis, Kabusa och vidare på landsväg, från Löderup genom campingen och in i Hagestad naturreservat på stigar, på stranden längs vattenbrynet förbi Sandhammaren till Mälarhusen. Tillbaka på landsväg till Hagestadoch vid Nybro samma väg tillbaka. Rökt fisk i Kåseberga.
2. Sandhammaren-Simrishamn och tillbaka
3. Mälarhusen-Simrishamn och åter: landsväg till Spraggehusen, längs havet förbi Örnahusen till Skillinge, landsväg till Gislövshammar, vidare till Brantevik där separat cykelväg finns några km innan samhället, längs kusten till Simrishamn.
4. Baskemölla-Gyllebo-St Olof-Vitaby-Vitemölla-Kivik-Rörum-Vik-Baskemölla. Cirka 85 km.

Danmark
Danmark är trevligt att cykla i. Det är dock inte så platt som man kanske tror.

1. Färja från Helsingborg till Helsingör, tur norrut till Gilleleje och söderöver. Helsingör, Gilleleje, Tilsvildeleje (vandrarhem finns), Fredriksvaerk, Hilleröd, Fredensborg, Helsingör. Cirka 100 km. bad möjligt längs hela kusten bl a i Hornbaeck. Fint längs stigen kring Gilleleje. Genom stort fritidshusområde i Gilleleje. Stor skog vid havet i Tisvildeleje. Landsväg till Fredriksvaerk. (2 dagar).

2. Samma, men längs kusten mot Köpenhamn och tillbaka eller tåg till Sverige. Följ kusten på cykelväg som är markerad. Cirka halvvägs viker den av in i bokskog och är då småkuperad. Sen följer den havet in mot Köpenhamn. Inne i K finns det fina cykelbanor.

3. Kastrup söderut främst längs havet till de orter som finns där.

På tur
Helsingborg till Mölle och åter med cykel, cirka 60 km

Start vid parkeringen vid Pålsjöbadet, kl 11.30. Framme i Mölle kl 18. Återfärd efter en halv timme, framme i Helsingborg kl 21.
Till Sofiero längs vägen, ner till Hittarp och Larödsbaden, tog in på stig genom naturreservat nedanför slottet Kulla Gunnarstorp, körde genom Domsten, Grå läge, ner till Gamla Viken, genom Viken nere vid strandlinjen, Svanebäck, till Lerberget, förbi Höganäs där vi passerade utanför Höganäs AB staket, tog ett bad här, Strandbaden, Kullens havsbad ligger här!, genom Nyhamnsläge, här börjar cykelväg på gamla banvallen till Mölle, förbi Lerhamn och strandängarna före Mölle. Åt fisk nere vid hamnen. Har man tid kan man cykla ut på Kullaberg längst ut till fyren.
Vi tog samma väg tillbaka till Sofiero men körde inte in i samhällena. Vid Sofiero svängde vi ner mot stranden och gick på denna till Pålsjöbadet, stenigt men väldigt fint. Det var en lördagkväll med fint väder och många satt vid stranden och grillade.

Ängelholm till Arild och åter, med cykel, cirka 40 km
Vi parkerade vid idrottsplatsen i Ängelholm. Start kl 12 och framme i Arild kl 17, efter en halvtimme körde vi tillbaka och var åter kl 20.
Vi började med att cykla ner till stranden genom Kronoskogen. Här finns fina löprundor utan backar och fina cykelvägar. Vi snirklade oss ut mot Södra Utmarkens samhälle och kom ut på vägen till Utvälinge. Sen går vägen till Häljaröd och Farhult och vidare ner till fina Rekekroken och Svanshall. Här följde vi vägen genom samhället men innan vägen svänger mot Brunnby tog vi liten stig till Skäret. Därifrån går småstigar till Arild. Detta är en av Skånes bästa kuststräckor för vandring.
Vägen tillbaka tog vi över Brunnby och raka vägen till Jonstorp. Sen blev det samma väg som på ditfärden.

Lund till Råå och tillbaka, med cykel, cirka 120 km

Vi startade vid 15 tiden från Lund och körde Skånespåret delvis. Flädie-Löddeköpinge-Barsebäck-Landskrona. Vi övernattade genom vildcamping strax norr om Borstahusen och utanför golfbanan. Vi följde kusten hela vägen till Råå. Där vände vi och cyklade tillbaka till Landskrona där vi övernattade på vandrarhem. Efter en tur till Citadellet med rundvandring och en tur genom stan körde vi tillbaka vid 13-iden och var tillbaka kl 20 efter flera bad längs kusten bl a i Barsebäck där vi tog oss ut över ängarna och ut på sandrevlar genom att vada. Detta är nog det mest långgrunda badställe jag nånsin varit på. Fast Borstahusen var rätt likt, det känns som man kan vandra till Ven. Solen sken hela tiden, mycket varmt men det gör inget när man cyklar. Vi hade minimerat packningen och det var bra för det är en del branta ställen om man ska följa strandlinjen som vi gjorde. Dessvärre hade vi skippat sovsäckarna eftersom det var så varmt. Det är det inte på natten när man ska sova!

Ängelholm till Torekov och åter, cirka 80 km
Start kl 12. Vi började med att cykla på Lergökarundan förbi SJ-skolan med Banmuseet. Vi passerade Klitterbyn och kom till Skälderviken. Sen går vägen till Skepparkroken med fina små gamla gårdar och hus plus nybyggda sommarhus. Sandstranden övergår i stenstrand med stora stenbumlingar. Vid Björkhagen finns mindre båtplats. Magnifik stenstrand. Mindre ljungskog med enar varefter mindre skog vidtar. Trevliga små sommarstugor vid Magnarp. Egenartad vindpinad vegetation med nyponbuskar. Asfalterad väg längs kusten. Vid Vejbystrand tar vi av mot vattnet och lunchar vid Sommarsols lilla stuga. Sen kör vi till Lervik där det är små fina asfalterade vägar. Vi kommer till Ängelbäck. Vi ser en del bautastenar vid Grevie åsar. Vi kör genom Glimminge plantering längs havet en bit. Ramsjöstrand passeras. Vid Dagshög kör vi en bit på Skåneleden. Vi kom fram till Torekov vid 17-tiden. Här var det tomt och öde! Det är en kort tid samhället lever! Vi tar vägen mot Slättaröd hem. Det hinner bli mörkt när vi når Skälderviken. Hemvägen var 37 km och vi har hållit 14 km per timme, det innebär att vi är tillbaka kl 20.

Cykel, Skummeslöv-Båstad-Torekov, cirka 40 km, början av september.
Vi cyklade först på stranden till Stensån och sen på skogsstig till Båstad. Sen följde vi kusten på Skåneleden fram till Norrvikens trädgårdar. Där vek vi av mot Kattvik och körde längs klapperstensstrand. Det är en liten trevlig ort med hamn, sen blev det Uppförsbacke! Klarar man ettans växel så är det bra. Trots medvind så var det tufft. Knösen passerades. Vi svängde av mot havet och kom ner till en liten hamn där vi åt vår fisk som vi köpt på en bondgård vid vägen mot Hovs hallar. Sen cyklade vi på privat ?väg?, stenigt! Vi nådde golfbanan och sen campingen i Torekov. Vi hade nu cyklar från kl 12 till 18. det blev motvind på återfärden som vi tog på stora vägen till Båstad. Det var uppförsbacke dessutom. Italienska vägen nerför gick snabbt. Båstad är mycket öde redan i september, det var nog bara hamnkrogen som var öppen. Vi cyklade på stranden tillbaka till Skummeslöv. Det var tur att skyltarna med krabba, gurka, etc fanns uppsatta så att man hittar rätt. Vi hittade bilen som stod parkerad nära stranden. Vi hade fint väder och varmt hela vägen. En härlig septemberdag!

Jonstorp ? Mölle och åter, ca 35 km
Vi cyklade Jonstorp-Arild så långt det gick längs havet dvs till strax före Skäret, efter Arild västerut på röd led till Himmelstorpet och sen ut på landsvägen. Därefter till Mölle, sista biten på fd järnvägen. Fish and pommes i Mölle och sen landsvägen till Jonstorp på en timme. Start kl 13 och åter i Jonstorp 18. Man kan med cykel gå/cykla Rekekroken-Skäret. Från Skäret är det fin asfaltväg och fina omgivningar till Arild. Från Arild kan man, om man inte hatar grusvägar, ta sig till Mölle på den röda leden genom skogen, som egentligen är vandringsled.

Ystad-Mälarhusen
Färdväg: parkeringen vi idrottsplatsen. Cykelväg längs kusten. Ut på landsvägen. Glidflygare vid Hammars backar kan ses. Uppåt och sen ner till Kåseberga. Rökt fisk kan ätas eller köpas. Till Löderups strandbad och in genom campingen och in i Hagestad naturreservat på cykelstigar, på småstigar en bit och därefter cykla på stranden. Förbi Sandhammaren och till Mälarhusen. Återfärden på landsväg över Hagestad med gårdarna i sträcka längs vägen. Skånespåret fram till Nybrostrand, samma väg tillbaka.
Längd: 60 km.
Speciellt: den fina cykelvägen genom Ystad Sandskog, backarna innan Kåseberga, Hagestad naturreservat, sandstranden, Hagestad radby.

Mälarhusen-Simrishamn

Färdväg: bilen på Mälarhusens parkering. Cykling på stranden så långt österut den når. Grusstig därefter, Örnahusen och Norrekås med gamla trevliga hus nere vid havet, fin cykelväg med sandstrand innan Skillinge. Fiskaffär med rökt fisk längs norrut, med servering. Cykelstig en bit upp genom område med små fina hus. Ut på landsvägen, det går lätt uppför, höger mot Brantevik. Vid Gislövshammar svänger vi av och kommer in i den lilla husklungan. Märklig klippstrand med badmöjligheter, så även strax norrom med sand, där Skåneleden går. Gropar i hällarna.
Ingen cykelväg längs kusten även om det ligger hus där. Man ser Bornholm från vägen. Från Brantevik går fin slingrande asfaltcykelväg genom orten och sen till Simrishamn. Hällristningar kan ses på vägen. Vid Simris kan man ta en paus vid ett naturreservat och fin klippstrand med mönster av vågrörelser. Från Simrishamn går cykelväg längs kusten till Tobisvik alt parallellt med landsvägen. Återfärden ungefär samma sträcka med förbi de mindre samhällena och på landsvägen till Mälarhusen, det går ingen cykelväg längs kusten.
Sträcka: ca 40 km fram och tillbaka.
Speciellt: fint att cykla på stranden längs vattnet, spola cykeln efter turen. Omväxlande strand; sand, sandstenshällar, stenbumlingar, mörk sand, brunröd sand, mycket svanar samt andra sjöfåglar.
Brantevik har varit Sveriges största fiskehamn.

Börringe-Grönby-Skurup-Svaneholm-Börringe. Cirka 50 km.

Vi startade vid parkeringen vid skylten till ?lämningarna? efter Lindholmens borg. Norra Lindholmens gård passeras. Strax därefter svängde vi ner till Markie hage men innan denna gård passeras först Ugglarps slakteri, gården Asbjerg och sen en liten husklunga kallat Bygget som består av ett femtal hus där en av invånarna sa att det var ok att passera förbi Privat område, detta bekräftades av damen som bor där. Passagen till Markie hage går på smal stig kantad av blommande vårlök men den leder rätt. En lång alle´ leder till gården. Hänförande utsikt över landskapet ner mot Anderslöv. Liten väg österut mot Stävesjö, sen upp till Grönalund, höger mot N Grönby på slingrig väg och backigt landskap. Alla hus ligger längs med vägen, vid den vackra möllan tog vi lunchpaus i skydd av möllan. Tillbaka och strax efter samhället österut förbi gården Kullatorp som ligger i vacker bokskog. Till höger mot Gärdslöv på landsväg. Passerade skylt till Näsbyholm, det är ev gårdsväg från väster. Vi kom till Näsbyholmsjön som sommartid har blivit en stor fågellokal. Måsarna har besatt en av öarna, massor av olika sjöfåglar, tofsvipor, m fl. Fantastiskt! In till gården går det inte att komma om man inte vill köra på Privat område. Vi väljer att ta till Skurup, strax före passeras stort vägbygge som ska ta trafiken förbi samhället. Genom industriområdet ut på nya vägen till trafikplatsen där Rutger Mac Leans minnesmärke står. Strax därefter Svaneholms gård och slott. Liten väg norrut genom bokskog, efter sjön väster så vi kom till Havberg. Kuperat landskap med vackra vyer och små husklungor. Norrut och strax västerut söder om Björkesåkrasjön, ner till Lemmeströtorp. Här fick vi av tidsskäl och pga regn ta nödcykelvägen mot Svedala längs med E65. Börringe samhälle passerades och sen tar cykelvägen slut så det är stora vägen som gäller på bred vägren. Byn Byn passeras! Ner till N Lindved.

Falsterbohalvön

Start i Höllviken, kustvägen till kanalen. Vid kanalkiosken över till cykelvägen på gamla banvallen till Skanör. Ljung- och porsdoft. I Skanör raka vägen till stadsparken sen Skanörs borgruins kulle som är lämplig rastplats. Förlängningen av Kyrkogatan, spänger till hovbacken förbi Bakdjupet. Innan man svänger söderut på cykelstig finns toaletter. Här kan man också bada om man tar sig över ett vattendrag barfota. Ner till Skanörs hamn där det finns två fiskrestauranger där man också kan handla rökt fisk att ta med sig. Passera stora parkeringen bakom hamnens servering mm med fin uteservering. Cykelväg söderut, på fin grus. Man passerar liten bro över Slusan. Fina badmöjligheter längs hela vägen där man kan bada ganska ensam. Flommens golfbana närmar sig och där måste man svänga in mot Falsterbo. Ta in på gamla banvallen igen för samma väg tillbaka till Höllviken. Alternativa vägar eller extra tur här ner är Kärleksstigen längs med Flommens golfbana. Man kan också cykla genom Falsterbo stadspark. I Ljunghusen kan man med fördel köra ner genom skogen med de fina villorna t ex närmast Skanörs ljung ner till Falsterbo golfklubb. Där hittar man en fin cykelväg längst söderut med ljung och sandmark som man kan följa en bra bit tills den tar slut och man får leta sig ut mot t ex vägen längst med kanalen. I Höllviken kan man följa småvägarna som går parallellt med Falsterbokanalen, där finns vissa cykelvägar längst med havet men inget sammanhängande utan man kan trixa sig igenom österut faktiskt ända bort till Kämpinge fiskläge. Där finns Bärnstensmuseet mm.